‘Ben je Bob, zeg het hardop!’

Ben je Bob, zeg het hardop. In de winter, vlak voor de feestdagen, gaat traditiegetrouw de Bob-campagne van start. Een borrel is prima, maar niet als je nog moet autorijden of fietsen. Ook al zijn de feestdagen dit jaar veel soberder dan anders; toch zullen we elkaar en de gezelligheid opzoeken en blijf het belangrijk om alcoholvrij te rijden.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zich beter aan een afspraak houden als ze deze hardop uitspreken. Dat geldt ook voor de Bob-afspraak. Verkeerswijzer  roept daarom iedereen die tijdens feestdagen de Bob is, om dit hardop uit te spreken. Zo is het makkelijker de verleiding van een borrel te weerstaan.

Campagne

De campagne is dit jaar soberder dan anders, zodat er geen situaties worden gebruikt die in strijd zijn met de coronamaatregelen. Acties op straat zullen we ook niet houden; die zijn nu niet gepast en minder zinvol. Maar gelukkig kunnen er ook dingen wel: er komen posters langs de weg, op gemeentehuizen, politiebureaus .e.d. en we zullen op de social media aandacht besteden aan Bob. De Rijksoverheid laat bovendien radiospotjes uitzenden.

Hele jaar aandacht

Verkeerswijzer Groningen besteedt het gehele jaar aandacht aan voorlichting over alcohol op middelbare scholen en ROC's tijdens gastlessen en theatervoorstellingen. Onder andere door inzet van de 3D Tripping Car , waarmee jongeren door Virtual Reality ervaren hoe het is om onder invloed van middelen achter het stuur te zitten. Daarnaast zet Verkeerwijzer Groningen campagneteams  in die bijvoorbeeld op festivals en evenementen in gesprek gaan met (jonge) automobilisten.