‘Ben je Bob, zeg het hardop!’

Het is december: de tijd van kerstborrels, etentjes en vooral veel gezelligheid. Een borrel is prima, maar niet als je nog moet (auto)rijden of fietsen. Daarom vraagt het Rijk in deze periode aandacht voor de Bob-campagne. Vanaf 16 december draagt Verkeerswijzer Groningen de Bob-boodschap ‘Ben je Bob, zeg het hardop’ uit in de provincie.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zich beter aan een afspraak houden als ze deze hardop uitspreken. Dat geldt ook voor de Bob-afspraak. Verkeerswijzer  roept daarom iedereen die tijdens feestdagen de Bob is, om dit hardop uit te spreken. Zo is het makkelijker de verleiding van een borrel te weerstaan.

(Jong)volwassen fietsers

Dit jaar is er in Groningen speciale aandacht voor (jong)volwassen fietsers. Het komt steeds vaker voor dat jongeren met te veel alcohol op nog gaan fietsen, een ongeluk krijgen en met ernstige verwondingen in het ziekenhuis belanden.  De fiets lijkt vaak een veilige keuze na een avondje stappen, maar eigenlijk is de kans op een (ernstig) ongeval  dan juist heel groot. Bovendien is het wettelijk niet toegestaan om met een slok op te fietsen.

Vriend van Bob!

Verkeerswijzer vraagt samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Responsible Young Drivers (RYD) rondom de feestdagen extra aandacht voor de Bob-campagne. Het Bob-campagneteam tourt door de hele provincie om te vragen of alle wethouders van de Groningse gemeenten ‘Vriend van Bob’ willen worden. Responsible Young Drivers bezoekt met een promotiebakfiets feestende jongvolwassenen in de provincie om hen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. De Bob-campagne is verder te zien op borden langs de weg, via online banners via RTV Noord en te horen in tv-commercials. Daarnaast hebben studentenverenigingen, bibliotheken, politie, gemeenten, tankstations, jongerenwerk en het Centrum voor Jeugd en Gezin een Bob-poster gekregen om op te hangen. Ook via social media (Facebook en Instagram) is er aandacht voor de campagne. Tot slot controleert de politie rondom de feestdagen extra op alcoholgebruik in het verkeer.

Verkeerswijzer Groningen besteedt het gehele jaar aandacht aan voorlichting over alcohol op middelbare scholen en ROC's tijdens gastlessen en theatervoorstellingen. Onder andere door inzet van de 3D Tripping Car , waarmee jongeren door Virtual Reality ervaren hoe het is om onder invloed van middelen achter het stuur te zitten. Daarnaast zet Verkeerwijzer Groningen campagneteams  in die bijvoorbeeld op festivals en evenementen in gesprek gaan met (jonge) automobilisten.