MONO - Ongestoord onderweg

Dankzij sociale media zijn vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij, altijd bereikbaar. Dat is fijn. Maar dat heeft ook negatieve effecten. Slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. Appen in het verkeer is gevaarlijk. De nieuwe landelijke verkeersveiligheidscampagne MONO - Ongestoord Onderweg  richt zich op dit onderwerp. Verkeerswijzer Groningen draagt de campagne uit in de provincie Groningen.

Rij MONO

Het doel van de MONO Ongestoord Onderweg campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit om te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen. De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg.

Gezamenlijk initiatief

De MONO Ongestoord Onderweg campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), in samenwerking met VVN, ANWB, Flitsmeister, Fietsersbond, Nederland-ICT, TeamAlert en de gezamenlijke provincies.

Verkeerswijzer Groningen ondersteunt de campagne MONO Ongestoord Onderweg met borden langs de weg, radiospotjes op RTV Noord, posters en acties met de 3D Afleiding Bike in vier verschillende gemeenten in de provincie Groningen. Daarnaast wordt op scholen verkeerseducatielessen gegeven waarin leerlingen ook kunnen ervaren dat appen en fietsen niet samen gaan. Wij vragen hier ook aandacht voor de campagne MONO Ongestoord Onderweg. Dit schooljaar doen er 2750 kinderen aan deze lessen mee.

Praktische oplossingen

Het idee is niet dat mensen hun telefoon helemaal niet mogen gebruiken in de auto of op de fiets – ermee navigeren kan gewoon of een kort handsfree telefoongesprek voeren. Het gaat erom dat automobilisten en fietsers zich niet laten verleiden om onderweg sociale media te gebruiken. De campagne geeft hiervoor praktische oplossingen.

Acties door de hele provincie

Inwoners van de provincie Groningen kunnen het hele jaar door aan één van de 50 acties meedoen waarbij zij bewuster worden gemaakt van wat zij zelf kunnen doen om weer veilig thuis te komen. De 3D Afleiding Bike laat fietsers op een interactieve manier ervaren wat de gevaren zijn van afleiding tijdens het fietsen. Het doel is om de deelnemers bewust te maken van de risico’s die afleiding tijdens het fietsen tot gevolg heeft. Naast de 3D Afleiding Bike gaat het "Rij MONO-team" in gesprek met voorbijgangers over de gevaren van afleiding op de fiets en geeft uitleg hoe je een mobiele telefoon (automatisch) op 'niet storen' kan instellen. Op een speciaal ontwikkeld fietsparcours worden verschillende afleidingssituaties nagebootst. Doordat deelnemers het parcours afleggen en de risico’s van afleiding in het verkeer zelf ervaren, worden ze zich beter bewust van de gevaren. Op deze manier spelen we ook in op zelfoverschatting.  Bezoekers kunnen ook meedoen aan een kennisquiz en ontdekken hoe groot hun kennis over verkeersveiligheid is. Door een belofte te doen maken zij een afspraak met zichzelf over hoe ze zelf een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger Groningen. Zo is de kans groot dat zij zich hier ook aan houden. Om dit nog meer te versterken wordt er ook een ludieke foto gemaakt die ze mee kunnen nemen.

Achtergrond

Het aantal verkeersdoden en ongelukken in het verkeer nam de afgelopen jaren toe. In 2017 daalde het totale aantal verkeersdoden iets, maar in dat jaar waren er voor het eerst meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten. Een van de oorzaken die hierbij een rol spelen, is afleiding. Met name de combinatie van sociale media en verkeer is een ‘nieuwe’ en gevaarlijke ontwikkeling. De overheid wil het gebruik van sociale media in het verkeer verminderen en tegengaan. De MONO Ongestoord Onderweg campagne is hier een onderdeel van.

OOG TV heeft een videoverslag  van de inzet van onze 3D afleiding Bike gemaakt.

Wilt u meer weten over deze campagne? Kijk dan hier.