MONO - Ongestoord onderweg

Dankzij sociale media zijn vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij, altijd bereikbaar. Dat is fijn. En dat heeft ook negatieve effecten. Slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. Appen in het verkeer is gevaarlijk. De nieuwe landelijke verkeersveiligheidscampagne MONO - Ongestoord Onderweg besteed richt zich op dit onderwerp. Verkeerswijzer Groningen draagt de campagne uit in de provincie Groningen.

Rij MONO

Het doel van de MONO Ongestoord Onderweg campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen. De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg.

Gezamenlijk initiatief

De MONO Ongestoord Onderweg campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), in samenwerking met VVN, ANWB, Flitsmeister, Fietsersbond, Nederland-ICT, TeamAlert en de gezamenlijke provincies.

VerkeerswijzerGroningen ondersteunt de campagne MONO Ongestoord Onderweg door borden langs de weg, radiospotjes op RTV Noord, posters en acties met de 3D Afleiding Bike in vier verschillende gemeentes in de provincie Groningen. Daarnaast wordt op scholen verkeerseducatielessen geven waarin leerlingen ook kunnen ervaren dat app'n en fietsen niet samen gaat. Wij vragen hier ook aandacht vragen voor de campagne MONO Ongestoord Onderweg. Dit schooljaar doen er 2750 kinderen aan deze lessen mee.

Praktische oplossingen

Het idee is niet dat mensen hun telefoon helemaal niet mogen gebruiken in de auto of op de fiets – ermee navigeren kan gewoon of een kort handsfree telefoongesprek voeren. Het gaat erom dat automobilisten en fietsers zich niet laten verleiden om onderweg sociale media te gebruiken. De campagne geeft hiervoor praktische oplossingen.

Achtergrond

Het aantal verkeersdoden en ongelukken in het verkeer nam de afgelopen jaren toe. In 2017 daalde het totale aantal verkeersdoden iets, maar in dat jaar waren er voor het eerst meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten. Een van de oorzaken die hierbij een rol spelen, is afleiding. Met name de combinatie van sociale media en verkeer is een ‘nieuwe’ en gevaarlijke ontwikkeling. De overheid wil het gebruik van sociale media in het verkeer verminderen en tegengaan. De MONO Ongestoord Onderweg campagne is hier een onderdeel van.

Het DvhN heeft een videoverslag - zie hier - van de eerste inzet van onze 3D afleiding Bike gemaakt.

Wilt u meer weten over deze campagne? Kijk dan hier.