Eén op de drie fietsers gebruikt nog altijd geen licht

Als je met goedwerkende fietsverlichting fietst, is de kans op een ongeluk met een motorvoertuig in het donker ongeveer 17 procent lager. Toch voert nog steeds één op de drie fietsers in Nederland geen voor- en achterlicht bij schemer en duisternis.

Al een flink aantal jaren wordt er campagne gevoerd voor fietsverlichting. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de afgelopen tien jaar is het aantal fietsers met verlichting met 15 procent gestegen. Maar dat is nog lang niet genoeg. Het uitvoeringsteam van de huidige campagne, ‘Ik val op’, werkt er hard aan en bestaat inmiddels uit een breed gezelschap: de Fietsersbond, ANWB, BOVAG, Politie, RAI Vereniging, Regionale Organen Verkeersveiligheid, TeamAlert, VVN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Hoge drempel

Hoe kan het dat er altijd nog één op de drie fietsers zonder licht fietst, ondanks de jarenlange campagnes? Uit onderzoek komt naar voren dat de kwaliteit en duurzaamheid van de fietsverlichting een belangrijke rol speelt. Als de batterij van een fietslicht eenmaal leeg is, is de drempel hoog om dit op te lossen en het is makkelijk om het er dan bij te laten zitten. Daarnaast bestaat die een derde voor een groot deel uit jongeren en jongvolwassenen, en dan vooral in (studenten)steden. Men moet op zoek naar een manier waarop zij beter worden bereikt.