Vooral 60-plussers kochten helm tijdens Groningse kortingsactie

Van de mensen die een fietshelm kochten tijdens de kortingsactie van Verkeerswijzer Groningen en de provincie Groningen die in april liep, was 79 procent ouder dan zestig jaar. De meeste helmen, 38 procent, werden verkocht in de gemeente Groningen.

Letsel voorkomen

De kortingsactie liep van 10 april, de Dag van de Fietshelm, tot en met 25 april toen alle 1500 beschikbare helmen waren uitverkocht. Verkeerswijzer Groningen en de provincie Groningen hebben de actie opgezet om het dragen van een fietshelm te stimuleren en zo ernstig hoofd- en hersenletsel door een ongeval te helpen voorkomen.

Van de verkochte helmen werd drie procent gekocht door (of voor) 0 tot 24-jarigen, zeven procent door 25 tot 49-jarigen en elf procent door 50 tot 59-jarigen.

Reacties

Er deden 45 fietsenwinkels mee. Er zijn veel positieve reacties binnengekomen: “Wij vonden het een mooie actie die ook wel effect heeft gehad. Volgens mij aardig wat klanten die het over de drempel heeft geholpen”, en “Ik heb vaak van klanten gehoord dat de actie ze net even over de streep heeft geholpen om een helm aan te schaffen”, waren enkele reacties van fietsenhandelaren.

Fietshelm actie