Nieuwe MONO-campagne om te voorkomen dat mensen onderweg berichtjes ontvangen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert vandaag de campagne ‘Mij Nie Appen!’. Die is gericht op de verzenders van berichten, en moet het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken door smartphonegebruik verminderen. Verkeerswijzer Groningen voert de campagne uit in de provincie Groningen.
Bijna de helft van de Nederlandse jongeren houdt er bij het versturen van berichtjes geen rekening mee of die persoon op dat moment onderweg is, terwijl ze weten dat dit vaak tot ongelukken leidt. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat een derde van de Nederlanders iemand toch een bericht stuurt, ook al weten of vermoeden ze dat de ontvanger op dat moment autorijdt of fietst. Bij 16- tot 24-jarigen is dat zelfs de helft en bij 25- tot 34-jarigen 40 procent (naar autorijders) tot 49 procent (naar fietsers). Toch weet negen op de tien Nederlanders dat afleiding een grote veroorzaker is van ongelukken in het verkeer.
Mij nie Appen!
De MONO-campagne richtte zich tot nu vooral op de verkeersdeelnemers zelf, maar het onderzoek van Motivaction biedt reden om ook in te gaan zetten op de verzenders van berichten. Sinds 2018 roept de MONO-campagne op om je niet te laten afleiden door WhatsApp of door sociale media. Nu wordt daaraan een boodschap toegevoegd: Mij nie Appen!
De campagne wordt ook door de MONO-partners uitgedragen: provincies, gemeenten, politie, OM, Team Alert, VVN, ANWB, Shell en Flitsmeister.
Gevaar van afleiding
Het risico op een ongeluk is 2,5 keer zo groot als verkeersdeelnemers met hun telefoon bezig zijn. Uit eerder onderzoek bleek dat zeven op de tien Nederlanders berichten of meldingen ontvangen op hun mobiel als ze onderweg zijn. Twee derde leest die berichten tijdens het rijden. De boete voor fietsers is 140 euro, voor automobilisten is dit 350 euro.
Campagne in Groningen
De campagne die wij in de provincie uitvoeren, bestaat uit: posters langs de weg, interventies op straat, een social mediacampagne gericht op jongeren, en een social mediacampagne gericht op internationale studenten.