70-plussers vaker betrokken bij dodelijk fietsongeluk

Tussen 1999 en 2019 is het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets met 68 procent gestegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal verkeersdoden onder automobilisten nam daarentegen in deze periode sterk af; namelijk met 60 procent.

De stijging onder 70-plussers komt waarschijnlijk doordat deze ouderen steeds meer en langer blijven fietsen, mede dankzij de e-bike. Daarnaast gaan fietsers op een e-bike sneller en leggen ze meer kilometers af. De kans op een ongeval is dan groter.

Drukker op het fietspad

Ook is het drukker op de fietspaden. Fietspaden zijn steeds vaker gevuld met nieuwe, snellere voertuigen, zoals speed pedelecs. Door de drukte is de kans groter dat een fietsers op een andere weggebruiker of bijvoorbeeld op een paaltje op de weg botst.

Autododen

Het aantal verkeersdoden onder automobilisten nam tussen 1999 en 2019 sterk af. Waren er in 1999 nog 587 verkeersdoden onder automobilisten te betreuren, vorig jaar waren dit er slechts 237, dat is een daling van 60 procent. Martijn van Es van de Fietsersbond legt in het NOS Radio 1 Journaal uit waarom dit verschil zo groot is: “De afgelopen twintig jaar is er door de auto-industrie veel geïnvesteerd om de auto veiliger te maken. De fiets blijft gewoon de fiets.”

Fietsclinics

Om veilig te blijven fietsen, organiseert Verkeerswijzer Groningen fietsclinics voor 65-plussers in de hele provincie Groningen. Tijdens deze clinics worden tips en handvatten gegeven over het gebruik van de fiets en e-bike. Als gevolg van de maatregelen om het Corona virus tegen te gaan, zijn de clinics tijdelijk gepauzeerd. Houdt onze website in de gaten moeten houden voor meer info. Klik hier voor meer informatie.